BLOG BELASTING EN BELASTBAARHEID

Geschreven door: Martijn van der Straaten

Belasting en Belastbaarheid.

In deze blog vertellen we hoe je de juiste balans kunt vinden tussen de belasting en de belastbaarheid van je lichaam. Dit is een essentiële factor waar we rekening mee dienen te houden tijdens de training.

Wanneer je voor jezelf hebt besloten om je lichaam sterker te gaan maken, kan dit verschillende redenen hebben. Je wilt herstellen van een blessure, je wilt conditie opbouwen of verbeteren, je wilt graag afvallen of je wilt je bijvoorbeeld voorbereiden op een bepaald sportief doel of sportprestatie. Iedereen heeft zo zijn beweegredenen met een bepaald doel. Het succes van jouw training en het behalen van jouw doel is afhankelijk van verschillende factoren. Een hele belangrijke factor is het vinden van de juiste balans tussen de belasting en de belastbaarheid van jouw lichaam. De belasting gaat over wat we van ons lichaam vragen en de belastbaarheid gaat over wat ons lichaam aankan.

Om verder te komen tijdens jouw training is het belangrijk om stil te staan bij hoe jouw lijf op dat moment voelt of bij wat je de afgelopen dagen van jouw lijf gevraagd hebt. In welke staat verkeerd mijn lijf op dit moment? Dagelijks hebben verschillende factoren invloed op jouw algehele fitheid. Hoe is je nachtrust of ervaar je stress en/of emotie op het werk of in privésfeer? Hoe lang is het geleden dat je getraind hebt? Wat heb ik vandaag gegeten? En zelfs hoe zit het met mijn hormoonhuishouding (bij vrouwen wat meer van toepassing dan bij mannen)? Dit kan allemaal van invloed zijn op wat jouw lichaam aan kan (de belastbaarheid). Wanneer je geen rekening houd met deze factoren tijdens je training zal deze niet verlopen zoals je wilt en verwacht. Een gevolg hiervan is dat je gefrustreerd raakt, dat je je doel niet behaald en dat je niet begrijpt waarom het niet lukt.

Hoe passen we onze training hier dan op aan?

In de praktijk zijn er verschillende manieren om hier tijdens je training mee aan de slag te gaan. Wanneer je bijvoorbeeld een horloge met hartslagmeting hebt, kun je je hartslag in rust in de gaten houden. Is jouw hartslag hoger dan normaal, dan is het verstandig om de intensiteit van jouw training op dat moment omlaag te brengen. Bij ons in de praktijk is het altijd mogelijk om af te spreken dat jij een hartslagband leent tijdens de training. Op deze manier kun je jouw hartslag in de gaten houden.

Daarnaast is het belangrijk om goed naar je lichaam te luisteren tijdens het trainen. Wat gebeurd er in jouw lijf wanneer je toch nog een extra setje herhalingen maakt? Gaat dit goed of word je duizelig of wazig in je hoofd? Als dit het geval is heb je waarschijnlijk te intensief getraind. Als dit een keer gebeurd is dit zeker niet erg. Pas de intensiteit van je training aan en zorg ervoor dat je je ademhaling wat rustiger maakt.

Als dit een terugkerend probleem is, is het verstandig om te onderzoeken waar dit probleem vandaan komt. Een structurele overbelasting zorgt namelijk voor achteruitgang in plaats van groei. Deze klachten kunnen verschillende oorzaken hebben. Denk bijvoorbeeld aan hormonale schommelingen, micro-macro nutriënten in de voeding, stress rondom werk of privé, prestatie gerichtheid en perfectionisme. Het kan een puzzel zijn om de oorzaak te vinden, maar wanneer de juiste balans gevonden is, kun jij uiteindelijk met een goed gevoel gaan trainen en je doelen bereiken!

Wanneer dit verhaal je bekend in de oren klinkt of wanneer je meer advies wilt over de belasting en belastbaarheid van jouw lijf, kunnen wij je verder helpen om die juiste balans te vinden. De fysiotherapeuten van Fysiotherapie Hofstra geven dagelijks verschillende groepstrainingen waarin ze jou kunnen begeleiden om jouw gewenste resultaat te behalen.

Voor meer informatie kun je contact met ons opnemen via 010 – 3073626 of via info@fysiotherapiehofstra.nl.