Het kniegewicht is misschien wel het meest gebruikte gewricht in het menselijk lichaam. Knieblessures zijn dan ook alledaagse kost in het leven van een huisarts of fysiotherapeut. Een slijmbeursontsteking is een voorbeeld van een blessure die kan ontstaan door overbelasting tijdens werk of sport. Nu vraag je je misschien af wat een slijmbeursontsteking is, of jij ermee te maken hebt en hoe het behandeld kan worden. Op deze pagina zullen deze vragen worden beantwoord!

Wat is een slijmbeurs?

Een slijmbeurs is een platte, met vloeistof gevulde, ruimte. Slijmbeurzen bevinden zich op plekken waar veel beweging plaatsvindt, zoals tussen de huid, botten, pezen, banden en kapsels. De vloeistof in de slijmbeurs dient hierbij als een soort ‘smeer’, zodat de bewegingen soepeler verlopen.

Het kniegewricht bevat meerdere slijmbeurzen, maar een slijmbeursontsteking betreft meestal de slijmbeurs aan de voorkant van de knie. Deze ligt tussen de huid en de knieschijf en heeft als doel het beschermen van de knieschijf.

Wat zijn de symptomen van een slijmbeursontsteking in de knie?

Als je last hebt van een slijmbeursontsteking in de knie kan je een zwelling zien voor op de knieschijf. Deze zwelling kan rood en warm zijn. Ook kan je pijn ervaren bij het knielen of wanneer je druk uitoefent op de voorkant van de knie. Deze pijn kan er samen met de zwelling voor zorgen dat je moeilijk kunt lopen.

Fysiotherapie bij een slijmbeursontsteking in de knie

De behandeling van een slijmbeursontsteking in de knie

Elke behandeling begint met het stellen van de juiste diagnose. De fysiotherapeut zal hiermee dan ook van start gaan aan de hand van het stellen van vragen en lichamelijk onderzoek. Bij het stellen van de juiste diagnose zullen ook de factoren in kaart worden gebracht die de slijmbeursontsteking hebben veroorzaakt.

Rust houden
Mocht je last hebben van een slijmbeursontsteking, dan is het belangrijk dat je veel rust geeft aan de knie. Dit betekent dat de druk, die de ontsteking heeft veroorzaakt, voorkomen moet worden. De fysiotherapeut zal een advies geven over hoeveel rust je moet houden en wanneer de belasting weer mag worden opgebouwd. Bij het adviseren van rust denkt de fysiotherapeut mee over hoe activiteiten vermeden of aangepast kunnen worden.

Het kan verstandig zijn om een tijdje pauze te nemen van het werk of de sport, wanneer dit de boosdoener is geweest, maar waar mogelijk zal naar alternatieve manieren worden gezocht. Het is namelijk erg begrijpelijk dat je je dagelijkse bezigheden zoveel mogelijk wilt blijven uitvoeren! Bewegingen zoals wandelen en fietsen kunnen gewoon worden uitgevoerd.

Mobilisatie
Naast het houden van rust kan het mobiliseren van het kniegewricht bijdragen aan het herstel. Wanneer je moeite ervaart met lopen, is het belangrijk om het gewricht aan de hand van oefeningen soepeler te maken. Op deze manier wordt de bewegingsvrijheid bevorderd.

Mochten sommige spieren rond de knie verzwakt zijn, dan is het belangrijk om deze aan de hand van oefeningen te versterken. Sterke spieren kunnen namelijk een deel van de belasting opvangen, waardoor overbelasting voorkomen kan worden.

Herstel van een slijmbeursontsteking in de knie bij Fysiotherapiepraktijk Hofstra

Onze fysiotherapeuten zullen na het stellen van de diagnose een persoonlijk hersteltraject opstellen. Hier zullen we je vervolgens in begeleiden, zodat de slijmbeursontsteking op een snelle en effectieve manier zal verdwijnen.

Mocht je nog vragen hebben of willen starten met jouw herstel, neem dan vrijblijvend contact met ons op!