Jaarlijks kampen ruim 1 op de 30 mensen met pijnklachten in de knie. Deze pijn wordt vaak tijdens het sporten ervaren en kan na de inspanning nog enige tijd aanhouden. Misschien herken jij je hier ook in. De pijn kan als erg frustrerend worden ervaren, omdat de intensiteit van de training omlaag moet worden gebracht en je misschien zelfs minder moet gaan trainen. Bovendien komt de pijn vaak terug ondanks dat je verstandig een aantal dagen rust hebt genomen. Daarnaast kan je veel beperkingen in het dagelijks leven ervaren als gevolg van de kniepijn.

Het stellen van de juiste diagnose

Het behandelen van pijnklachten begint altijd met het stellen van de juiste diagnose. Allereerst zal er een beeld worden geschetst van de situatie. Dit zullen we doen door te vragen naar de locatie van de pijn, wanneer de pijn optreedt en in hoeverre je last van hebt van de pijn in het dagelijks leven.

Vervolgens zal één van onze fysiotherapeuten jouw knie en been onderzoeken. Zo wordt er gezocht naar standsafwijkingen, spierzwakte en zwellingen. Een bewegingsonderzoek kan worden uitgevoerd om op zoek te gaan naar afwijkingen in het bewegingspatroon. Bovendien kunnen krachtmetingen en specifieke knietesten meer duidelijkheid geven over de precieze oorzaak van de pijnklachten.

Oorzaken van pijnklachten in de knie

Een veelvoorkomende oorzaak van knieklachten is knieartrose. Dit komt vooral voor bij 45-plussers, omdat het voornamelijk door slijtage en ouderdom ontstaat. Bij knieartrose is het kraakbeen door de jaren heen beschadigd geraakt.

Onder hardlopers is één van de meest voorkomende blessures de hardlopersknie. Hierbij wordt pijn op, achter of rond de knieschijf ervaren. De blessure wordt meestal veroorzaakt door bewegingen die het kniegewricht tijdens de gebogen positie belasten. In het geval van een hardlopersknie kan de pijn ook worden ervaren bij het traplopen of bij het uitvoeren van squats.

Naast de twee bovengenoemde oorzaken van pijn in de knie kunnen er nog vele andere boosdoeners in het spel zijn. De pijn kan bijvoorbeeld ook uitstralen vanuit een ander lichaamsdeel dan de knie of er kan een zwelling aanwezig zijn die de pijn veroorzaakt.

Pijnklachten in de knie tijdens en na het sporten

Behandeling volgens de drie fasen training

Onze fysiotherapeuten zullen ervoor zorgen dat jij weer pijnvrij kunt sporten. Dit doen zij volgens een drie-fasen-training. In alle fasen train je in een groep, zodat je elkaar kunt uitdagen en het maximale uit jouw herstel kunt halen.

Fase 1 en 2
In het begin van het hersteltraject ligt de nadruk op het weer pijnloos uit kunnen voeren van dagelijkse activiteiten. Uiteraard staat wandelen hierbij centraal, maar denk ook aan activiteiten die je tijdens je werk uitvoert en huishoudelijke taken, zoals het doen van de boodschappen. In deze eerste twee fasen heb je naast groepstraining, ook een-op-een therapie met jouw fysiotherapeut. Op deze manier zal jouw herstel optimaal verlopen.

Fase 3
Deze fase zal niet bij iedereen worden gehanteerd. Tijdens fase 3 ligt de nadruk op specifieke krachttraining in combinatie met een preventieprogramma. Op deze manier zal de terugkeer van jouw pijnklachten dus worden voorkomen. Deze fase zullen we bij jou toepassen als je jouw specifieke sport weer op wilt pakken. De sportactiviteiten kunnen we geleidelijk op gaan voeren als de klachten zijn verminderd.

Zodra u begint aan het hersteltraject is het belangrijk om activiteiten waarbij pijn komt kijken te verminderen. Ben je een fanatiek sporter en wil je toch lekker kunnen blijven bewegen? Samen zullen we op zoek gaan naar bewegingsalternatieven. Minder belastende sporten, zoals zwemmen of fietsen, kunnen in dat geval een goed (tijdelijk) alternatief zijn.

Herstel van pijnklachten in de knie bij Fysiotherapiepraktijk Hofstra

Onze fysiotherapeuten zullen, na het stellen van de diagnose, een persoonlijk hersteltraject opzetten. Hierbij zullen we je vervolgens begeleiden, zodat de pijnklachten op een snelle en effectieve manier zullen verdwijnen.

Mocht je nog vragen hebben of willen starten met jouw herstel, neem dan vrijblijvend contact met ons op!