Ik heb kniepijn bij het hardlopen, kan een fysio mij helpen

Tijdens het hardlopen worden bepaalde gewrichten in je lichaam flink belast. Je knieën krijgen tijdens het lopen bijvoorbeeld heel wat te verduren. Elke stap die je zet, zowel bij de afzet als bij de landing, heeft namelijk impact op je knieën.

Soms kan dit gepaard gaan met pijn; een pijn die vaak hetzelfde wordt ervaren als bij het traplopen of bij het uitvoeren van diepe kniebuigingen. Deze pijn kan een belangrijk signaal zijn dat er iets in je knie niet goed zit. Want vanzelfsprekend komt die pijn ergens vandaag.

Knieblessures en hardlopen

Knieblessures komen veel voor onder hardlopers en kunnen een flinke impact hebben op je sportactiviteiten en het dagelijks leven. Met andere woorden, het zijn vervelende klachten die je hardloopplezier aanzienlijk in de weg kunnen zitten. Volgens richtlijnen van de NHG (Nederlandse Huisartsen Genootschap) komen knieklachten 31,3 per 1000 personen per jaar voor. Knieklachten behoren hierdoor tot de meest voorkomende blessures.

De reden dat er vaak klachten aan de knieën zijn, is omdat het een behoorlijk complex gewricht is.
Het kniegewricht bestaat uit botten, spieren, pezen, gewrichtsbanden en kraakbeen om het onder- en bovenbeen probleemloos ten opzichte van elkaar te laten bewegen. De knieschijf rust op het bovenbeen en bevindt zich in de pees van de spier die over het bovenbeen tot aan het onderbeen loopt.

Je kunt de werking ervan vergelijking met die van een katrol. Als het bovenbeen strekt, glijdt de knieschijf over het bovenbeen en zorgt het ervoor dat de kracht vanuit de spier op de juiste manier wordt doorgegeven op het onderbeen.

knieblessures bij het hardlopen
Neem contact op

Welke types knieblessures zijn er bij hardlopers

Een van de meest voorkomende blessures bij hardlopers, is te herkennen aan pijn rond en achter de knieschijf tijdens en na het hardlopen. Deze blessure wordt ook wel het patellofemoraal pijnsyndroom genoemd. Het patellofemoraal pijnsyndroom is beter bekend als een lopersknie, omdat het vooral voorkomt bij hardlopers.

De pijn die ervaren wordt, is vaak het gevolg van een disbalans in de structuren boven en onder de knie. Hierdoor schuurt de knieschijf met een te hoge druk tegen de rand van de onderkant van het bovenbeen. De oorzaak hiervan is meestal spierzwakte en/of een verhoogde spierspanning van de been- en rompspieren. Wij zien bij ons in de praktijk veel cliënten met deze klacht. Wij bereiden hierbij in het rustig optrainen van de zwakkere spieren waardoor de knie als geheel stabieler en sterker wordt.

Neem contact op

Oplossingen voor knieblessures bij het hardlopen

Hardlopers hebben vaak sterke heupbuigers, maar verzwakte spieren aan de achterzijde. Door met behulp van fysiotherapie de spieren aan de achterzijde van je been sterker te maken, voorkom je dat je bovenbeen naar binnen draait tijdens de steunfase van je looppas. Dit probleem kan worden opgelost door het doen van krachtoefeningen als bijvoorbeeld clamshells, donkey kicks en beenheffingen. Een verhoogde spierspanning kan verholpen worden door elke dag rekoefeningen te doen en aan de slag te gaan met een foam roller.

Heb je pijn aan de buitenzijde van de knie, dan kan het zijn dat je last hebt van een tractus iliotibialis frictiesyndroom. Bij een tractus iliotibialis frictiesyndroom treedt de pijn eerder op tijdens het hardlopen dan erna. De pijn verdwijnt meestal weer wanneer je stopt met hardlopen. Bij deze klachten is de pees die zich bevindt aan de buitenzijde van de knie ontstoken. Deze pees loopt ook langs de buitenzijde van de knieholte en het onderbeen, waardoor je ook op die plekken pijn kan voelen. Oorzaken hiervan kunnen onvoldoende opbouw in het trainingsschema, onjuist schoeisel of het lopen op een oneffen/schuine ondergrond zijn.

Bij een tractus iliotibialis frictiesyndroom wordt geadviseerd direct te stoppen met het belasten van de knie en enkele weken rust te nemen. Heb je nog niet zoveel last, dan kan het rustig rekken van de pees en de knie goed helpen. Daarnaast kun je de knie eventueel rustig masseren en ook gebruik maken van een foam roller. Onze therapeuten kunnen u adviseren over hoeveel belasting in uw geval aan te raden is.

Fysiotherapeutische hulp bij knieklachten bij het hardlopen

Voor professionele behandeling bent u welkom bij onze fysiotherapeuten. Onze fysiotherapeuten beschikken namelijk over uitgebreide behandelingen tegen kniepijn. Deze behandelingen kunnen enkel bestaan uit specifieke krachtoefeningen. Ook kan de fysiotherapeut de knie tapen of een kniebrace inzetten om alles in de knie op de juiste plaats te zetten en behouden.
Het doel is om u weer te begeleiden naar pijnloos en klachtenvrij hardlopen.

Op deze manier kun jij het maximale uit jouw herstel halen en kun je hopelijk weer snel pijnvrij en met plezier hardlopen.

Neem contact op